وبلاگ

تشخیص ظروف مسی اصل از تقلبی

تشخیص ظروف مسی اصل از تقلبی

فهرست مطالب

مقاله حاضر به بررسی روش‌های تشخیص ظروف مس اصل از تقلبی می‌پردازد. با توجه به اهمیت و  فوایدی که به‌کارگیری ظروف مسی در سلامت ما دارد، بهتر است از اصل یا تقلبی بودن آن اطمینان حاصل نمایید؛ تا از مزایای آن به طور کامل بهره‌مند شوید.

روش های تشخیص ظروف مسی اصل از تقلبی

با استفاده از یک‌سری ویژگی‌های فلز مس و واکنش‌های متفاوتی که در برابر عوامل گوناگون از خود نشان می‌دهند؛ می‌توان آن‌ها را از دیگر فلزات تشخیص داد که با مرور این مقاله، در صنایع دستی قادر خواهید بود تا با نحوه تشخیص ظروف مس اصل از تقلبی آشنا شوید و بهترین روش‌ها را برای این منظور انتخاب کنید.

روش های تشخیص ظروف مسی اصل از تقلبی

  • استفاده از آهن‌ربا:
    یک راه ساده و آسان این است که آهن‌ربا را به ظرف نزدیک کرده، اگر آن را جذب کرد پس یعنی آن ظرف از جنس آهن می‌باشد و احتمالاً فقط رنگ مسی بر رویش خورده است.
  • وزن:
    ظروف مس اصل بسیار سنگین‌تر از ظروف مس تقلبی هستند. تلاش کنید به طور مقایسه‌ای وزن ظرف مورد سنجش را با یک ظرف مشابهی که مطمئن هستید اصل است، مقایسه کنید.
  • چگالی:
    با محاسبه چگالی مس می‌توانیم آن را از سایر فلزات تمییز دهیم. چگالی مس 8.96 گرم بر سانتی متر مکعب است. برای محاسبه چگالی، به راحتی می‌توان جرم جسم را بر حجم آن تقسیم کنید. اگر پاسخ نهایی شما حدود 8.96 بود، ظرف شما مس خالص است، در غیر این صورت مس نیست یا آلیاژی از مس است.
  • آزمون رنگی:
    به‌طور کلی ظروف مسی اصل رنگ روشن‌تر و براق‌تری نسبت نوع تقلبی آن دارند. بهتر است قبل از خرید رنگ بدنه‌ی آن را بررسی نمایید.
  • یکی از راه‌های تخصصی‌تر برای آزمودن رنگ ظروف مسی، استفاده از محلول آبی کریستال گرین یا راکتیون‌های مشابه می‌شوند. این آزمون رنگی بر اساس واکنش‌های مخصوص مس با این عوامل رنگی صورت می‌گیرد.
  • صدا:
    ظروف مس اصل صدایی سنگین و عمیق دارند، در حالی که ظروف مس تقلبی صدایی زنگین و پوچ دارند. می‌توانید بر روی ظرف ضربه بزنید و صدای تولید شده را بررسی کنید.
  • علامت‌ها و نشانه‌ها:
    ظروف مس اصلی معمولاً دارای علامت‌ها و نشانه‌هایی هستند که به شما کمک می‌کند تا اصالت آن‌ها را بررسی کنید. این علامت‌ها می‌تواند شامل نشان‌های تولید کننده، محل ساخت و اطلاعاتی که روی آن حک شده باشد.
  • شیمیایی:
    مس اصل خاصیت‌های شیمیایی خاصی دارد که با تست های شیمیایی می‌توان آن را تشخیص داد. یک نمونه از این نوع تست‌ها بررسی اکسیداسیون است. مس فلزی است که دارای خاصیت اکسیداسیونی می‌باشد؛ یعنی به صورت طبیعی، در مجاورت هوا و رطوبت با اکسیژن واکنش می‌دهد و تبدیل به اکسید مس می‌شود که این اکسیدشدن، باعث تغییر رنگ فلز مس به سیاهی و یا در مراحل پیشرفته، باعث سبز شدن آن می‌شود.
  • قلع اندود بودن ظروف مسی:
    اگر داخل ظروف مسی را بررسی کنید، باید رنگی متمایل به سفید و غیر از رنگ معمول مسی داشته‌باشند؛ که این رنگ درواقع همان رنگ قلع اندود شدن سطوح داخلی مس است؛ بنابر این اگر داخل این ظروف قلع اندود نشده باشد خطر آفرین است و باید حتماً از خرید آن بپرهیزید.
  • محل خرید:
    با خرید ظروف مسی را از یک محل قابل اعتماد و معتبر می‌توانید از اصلی بودن آن اطمینان حاصل فرمایید.

آجیل خوری
10,890,000 تومان16,110,000 تومان
تنگ قلندری
2,548,000 تومان5,096,000 تومان
شکلات خوری دورنگ
3,080,000 تومان
شکلات خوری قلی
4,508,000 تومان
گلدان گردنه بلند
3,270,000 تومان
قاب آینه تاج دار
7,550,000 تومان

راه های تخصصی تشخیص ظروف مسی اصل از تقلبی

  • آزمون الکتروشیمیایی:
    در این روش، از الکترود‌ها برای تشخیص مس استفاده می‌شود. به طور کلی، مس نسبت به بسیاری از فلزات دیگر مقاومت الکتریکی کمتری دارد. به عنوان مثال، اگر یک نمونه فلزی را به عنوان الکترود استفاده کنید و جریان الکتریکی را از طریق آن رد کنید، اگر مس باشد، مقاومت الکتریکی آن به شدت کاهش می‌یابد و جریان الکتریکی افزایش می‌یابد.
  • آزمون فراصوت:
    از فراصوت برای تشخیص و تمایز میان مس و سایر فلزات استفاده می‌شود. مس در مقابل فراصوت حساسیت کمتری دارد و می‌توان از این خاصیت برای تشخیص آن استفاده کرد. با اعمال فراصوت، از مس و سایر فلزات ممکن است به صورت مختلف ارتعاشاتی تولید شود که می‌توان با تجزیه و تحلیل این ارتعاشات، مس را تشخیص داد.
  • آزمون نوری:
    از آزمون نوری می‌توان برای تشخیص مس استفاده کرد. با تاباندن نوری خاص به روی نمونه، ممکن است واکنش‌های شیمیایی خاصی در مس اتفاق بیفتد که می‌توان آن را به عنوان مس تشخیص داد.

همچنین برای اطمینان کامل از اصالت ظروف مسی، می‌‌توانید از یک کارشناس متخصص کمک بگیرید.

ظروف مسی

سوالات متداول

آیا ظروف مسی اصل سیاه می‌شوند؟

ظروف مسی به‌دلیل خاصیت اکسیداسیونی‌ای که دارند، در مجاورت هوا و رطوبت با اکسیژن واکنش نشان می‌دهند و اکسید می‌شوند. در این هنگام فلز مس به سیاه و در مراحل پیشرفته به سبز تغییر رنگ می‌دهد.

یکی دیگر از دلایل اصلی سیاه شدن ظروف، حرارت بالای پخت و پز است. به دلیل ناآگاهی مردم از این مشکل و استفاده از حرارت مستقیم و شدید، ظروف مسی پس از استفاده مکرر تغییر رنگ داده و سیاه و کدر می شوند.

روش تشخیص مس از برنج چیست؟

آلیاژ برنج، آلیاژی از خود فلز مس است. رنگ برنج از رنگ مس تا حدی متفاوت است که به‌راحتی می‌توان آن‌ها را از یکدیگر تشخیص داد. اما هنگامی‌که برنج حاوی مقادیر بالایی از آلیاژ مس باشد، تشخیص کمی دشوار می‌‌شود.

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای تشخیص برنج از مس، توجه به تفاوت رنگ این دو فلز است. مس شامل یک طیف رنگی از قرمز است، در حالیکه فلز برنج به رنگ طلایی متمایل می‌باشد. البته باید توجه داشت مقدار ترکیب این آلیاژ بر روی رنگ این فلز، تاثیر می‌‌گذارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اولین منوی راه اندازی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید
فروشگاه
0 لیست علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من
ورود / عضویت
یک کد تأیید به شماره همراه شما پیامک خواهد شد
ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف(00:90)